دستگاه نظارت بر قند خون فری استایل باعث کاهش موارد افت قند خون در دیابت نوع 1 می شود

17ژوئن 2019- یک بررسی جدید در بریتانیا نشان داد که دستگاه  FreeStyle Libre، باعث کاهش موارد افت قند خون در حدود 80٪  از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شده است.

این ممیزی جدید در مورد "سیستم نظارت لحظه ای بر قند خون" توسط انجمن دیابتولوژیست های بالینی بریتانیا(ABCD) انجام شد و نتایج آن در هفتاد و نهمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا در اوایل ماه جاری ارائه گردید.

در ممیزی  ABCD، تیم تحقیقاتی ابتدا اطلاعاتی را از 4709 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 جمع آوری کرد. سپس 1299 نفر از این گروه را تحت نظارت قرار داد و اطلاعات سلامت سال قبل از شروع استفاده از دستگاه FreeStyle Libre را با نتایج این افراد، شش ماه پس از استفاده از این دستگاه، مقایسه نمود.

بر اساس نتایج این بررسی "بهبود قابل توجهی در کنترل دیابت" بر اساس اندازه گیری HbA1c مشاهده شد، به ویژه در افرادی که قبل از استفاده از دستگاهLibre ، سطوح قند خون بالاتری داشتند.

در مجموع 79 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که مدت زمان بسر بردن در شرایط هیپوگلایسمی برای آنها با استفاده از این دستگاه کاهش یافته است، در حالی که 31 درصد گفتند که فرکانس هیپوگلایسمی برای آنها کاهش یافته و 39 درصد هیپوگلایسمی شبانه ی کمتری را تجربه کردند.

علاوه بر این، 9٪ از شرکت کنندگان گزارش کردند که افت بی علامت قند خون در آنها معکوس شده است و بهبود قابل توجهی در نمره ی طلایی(gold score) برای آنها رخ داده است، که به اندازه ی آگاهی این افراد از افت قند خون گفته می شود.

پذیرش افراد در بیمارستان به دلیل هیپوگلایسمی، هایپرگلیسمی و کتواسیدوز دیابتی (DKA) نیز کاهش یافته بود، اگر چه ABCD اعلام کرد یک پیگیری طولانی مدت برای تأیید این مجموعه از یافته ها ضروری است.

همچنین بهبود قابل ملاحظه ای در نمره ی اضطراب یا دیسترس دیابتی(Diabetes Distress Score) و نمره احساسی مرتبط با دیابت(diabetes-related emotional score) مشاهده شد.

نیل هریس، مدیر کل بخش مراقبت های دیابتی شرکتAbbott (شرکت سازنده ی دستگاه FreeStyle Libre) در بریتانیا و ایرلند، گفت: نتایج حاصل از ممیزی ABCD به وضوح نشان دهنده تاثیر مثبتی است که این فناوری تغییر دهنده ی زندگی، می تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که تحت درمان شدید با انسولین هستند، بهمراه داشته باشد.

با دسترسی بیشتر به سیستم FreeStyle Libre توسط  NHS، تعداد بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 احتمالا موفق به دستیابی به کنترل گلایسمی بهتر و اجتناب از ابتلا به عوارض مرتبط با دیابت در بلندمدت خواهند شد.

سیستم بهداشت ملی انگلیس(NHS) در اوایل سال جاری اعلام کرد دستگاه نظارت بر قند خون Libre که توسط شرکت Abbott ساخته شده است، برای یک نفر از هر پنج فرد مبتلا به دیابت نوع 1 از آوریل 2019 در دسترس خواهد بود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jun/freestyle-libre-reduces-incidences-of-low-blood-glucose-in-type-1-diabetes,-audit-reports-96234269.html